Weerstand | Positieve bijdrage aan je immuunsysteem

WeerstandEen goede weerstand is van belang bij het afhouden van bacteriën en virussen. Om je weerstand te verhogen is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Daarnaast zijn er ook een aantal weerstand verhogende supplementen:

Immuunsysteem

Je immuunsysteem is verantwoordelijk voor een goede weerstand. Het beschermt je lichaam tegen indringers zoals bacteriën en virussen. Je kunt je immuunsysteem versterken door het gebruik van supplementen, gezonde voeding, voldoende slaap en het vermijden van stress. Een aantal vitaminepillen hebben een positieve invloed op het immuunsysteem.

Vitamine D

Vitamine D is misschien wel de bekendste weerstandsvitamine. Vitamine D ondersteunt de afweer van het immuunsysteem en levert daardoor een positieve bijdrage aan de weerstand. Vitamine D suppletie is verkrijgbaar in capsules en in handige Vitamine D3 druppels. Artsen pleiten al lange tijd voor extra vitamine D. Langzamerhand neemt ook de Gezondheidsraad dit  over met verschillende Vitamine D adviezen.

Vitamine C

Ook Vitamine C heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem. Vitamine C komt veelal voor in de vormen ascorbinezuur en calciumascorbaat. Daarnaast is er ook nog Ester C. Ester C wordt ook wel de derde generatie Vitamine C genoemd.

Ester C wordt beter opgenomen in het bloed en blijft ook langer in het lichaam aanwezig. Bij hogere innames wordt het beter verdragen door de organen en zorgt ook voor een lagere oxalaatuitscheiding via de urine. Wat ons betreft is Ester C de beste Vitamine C.

Overige vitamines en mineralen voor de weerstand

Naast Vitamine C en D zijn er nog een aantal vitamines en mineralen die een positieve bijdrage leveren aan de weerstand. Dit zijn Vitamine A, Vitamine B6, Vitamine B11, Vitamine B12, zink, ijzer, koper en seleen. Al deze vitamines en mineralen vind je terug in de beste multivitamines. Een aantal van deze multivitamines richten zich speciaal op de weerstand zoals NTM Immunocare en Weerstand formule van Vitortho.