Hoe verlaag ik mijn cholesterol?

Een hoog cholesterol is slecht voor je hart- en bloedvaten. Het is dus belangrijk je cholesterol te verlagen als dit te hoog is. Dat kan door gezond te eten, niet te roken, genoeg te bewegen en zo nodig af te vallen. Daarnaast zijn er enkele  supplementen die goed zijn voor je cholesterolspiegel.

Supplementen bij hoog cholesterol

Voor het behoud van normale cholesterolgehaltes in het bloed, kunnen voedingssupplementen van toegevoegde waarde zijn. We hebben diverse producten in ons assortiment die bijdragen aan normale cholesterolgehaltes.

Glucomannan

Glucomannan is goed voor de cholesterolspiegel. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 4 gram glucomannan. Glucomannan is tevens een goed afslankmiddel in ons assortiment. Het ondersteunt gewichtsverlies als je een energiebeperkt dieet volgt, bijvoorbeeld BioHCG Original.

Berberine

De bioactieve stof berberine kan eveneens bijdragen tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed*. Berberine zit in de wortels, stam, bast en bessen van medicinale planten uit het plantengeslacht Berberis. Berberine is goed voor de hart- en bloedvaten*, heeft een gunstige werking op de lever* en draagt tevens bij aan het behoud van een gezonde bloedsuikerspiegel*. Het beste extract komt uit de wortels.

Psyllium

Psylliumvezels zijn goed voor de spijsvertering en bevorderen de darmreiniging. Deze vezels helpen bij het gezond houden van de cholesterolspiegel door binding van cholesterol.* Psylliumvezels worden in je darmen afgebroken door bacteriën. Ze kunnen heel veel water opnemen en ook het teveel aan cholesterol. Doordat de darmwerking wordt gestimuleerd, wordt het cholesterol snel afgevoerd.

Knoflook

Knoflook draagt ook bij aan het behoud van normale cholesterolgehalten in het bloed* en is goed voor de bloeddruk*. Een supplement met knoflook heeft daarnaast nog meerdere voordelen voor je gezondheid. Zo is het onder andere goed voor je weerstand* en stimuleert het een gezonde spijsvertering*.

Groene thee

Verder helpt groene thee het cholesterolniveau gezond te houden*. De EGCG catechines in groene thee zorgen ervoor dat er minder glucose en lipiden in de darm worden opgenomen. Dit draagt bij aan een goede doorstroming van het bloed.  Groene thee ondersteunt dus de hart- en bloedvaten*.

Rode gist rijst

Rode gist rijst is het eerste supplement dat we kunnen inzetten. Rode gist rijst wordt gemaakt door fermentatie van rijst met de schimmel monascus purpureus. Hierdoor ontstaat de bioactieve stof monacoline K. Voor het behoud van een verantwoord cholesterolgehalte is de dagelijkse inname van 3 mg monacoline K voldoende. Rode gist rijst verlaagt de synthese van het co-enzym Q10. We verkopen daarom ook een variant met Q10.

Voedingssupplementen zijn een aanvulling op een gezond dieet en geen vervanging.

* Op basis van voorlopig toegestane gezondheidsclaims

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof, die wordt aangemaakt in je lever. De rest haalt je lichaam uit voedsel, onder andere uit lever, zuivel, gevogelte, ei, garnalen en schelpdieren. Je lichaam heeft cholesterol nodig om te functioneren. Het wordt gebruikt om cellen, hormonen en gal te maken. Is je LDL-cholesterol (slechte cholesterol) te hoog dan blijft het vastzitten aan de binnenkant van je bloedvaten. Deze vernauwen hierdoor waardoor het bloed er moeilijker door kan stromen.

In het ergste geval gaan de bloedvaten helemaal dichtzitten. Dat kan ook gebeuren in de kransslagaders, die zuurstofrijk bloed aan het hart leveren. Een hoog cholesterolgehalte is dan ook een risicofactor bij de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Elke dag sterven honderd mensen in Nederland aan een hart- of vaatziekte. In de hersenen kan ook een slagader vernauwd of verstopt raken.  Elke dag krijgen meer dan honderd mensen een beroerte en honderdvijftig een TIA. In Nederland hebben 1,5 miljoen mensen een chronische hart- of vaatziekte.

Het HDL-cholesterol (oftewel je goede cholesterol) beschermt je lichaam juist tegen hart- en vaatziekten. Triglyceriden bepalen mede het totale cholesterolgehalte. Dit zijn vetten in je bloed die energie leveren.

Oorzaken

Een hoog cholesterol komt onder andere door slechte voeding. Sommige mensen maken te veel cholesterol aan. Ook kan het erfelijk zijn. Overgewicht, diabetes type 2 en een traag werkende schildklier zijn ook een risicofactor voor een hoog cholesterolgehalte.