Wat is MSM?

MSM staat voor methylsulfonylmethaan. Dit is organisch gebonden zwavel en dat is een essentiële voedingsstof voor planten, dieren en mensen. Het zit in de aardkorst, oceanen (zeewater en zeebodem) en vulkanen. Zwavel halen we uit onze voeding en uit MSM. Wat is dat eigenlijk voor supplement MSM? En kies je bij een zwaveltekort voor MSM poeder of tabletten?

Je lichaam kan niet zonder zwavel. Het zit in alle lichaamscellen en is een bouwsteen voor eiwitten, vitaminen en antioxidanten. Dit macromineraal is onder andere nodig voor huid, haar en nagels. Ook wordt het vaak ingezet voor ons bewegingsapparaat en als antioxidant.

Waar zit zwavel in?

Je lichaam kan zwavel niet zelf aanmaken maar moet zwavel opnemen uit voeding. We krijgen voornamelijk zwavel binnen door eiwitten te nuttigen, zowel plantaardige als dierlijke producten. Voedingsmiddelen met veel zwavel zijn bijvoorbeeld mosselen, kip, pinda’s, sardines, Parmezaanse kaas, kabeljauw, biefstuk, zalm, eieren, amandelen, kool, broccoli, spinazie, spruitjes en ui. Het zit ook in moedermelk, rauwe koemelk en regenwater. Het zwavelgehalte in voedsel is relatief laag.

Waar heb je zwavel voor nodig?

De meeste zwavel in je lichaam zit in je huid, spieren en botten. Hersenen, haren en nagels hebben het ook nodig evenals de lever, de milt, de alvleesklier, de bijnieren en kraakbeen. Dit essentiële mineraal is belangrijk bij veel (biochemische) processen in het menselijk lichaam. Het kan dan ook worden ingezet bij diverse lichamelijke problemen.

Meer wetenschappelijk onderzoek is echter nodig om te bewijzen dat MSM in alle toepassingen waar het voor wordt gebruikt net zo effectief is als wordt verondersteld.

Zwavel is een bestanddeel van de eiwitten keratine en collageen. Beide zijn nodig voor je huid, haren en nagels. Collageen is ook belangrijk voor kraakbeen, bindweefsel en spieren. Daarnaast is zwavel betrokken bij de bloedstolling en het ontgiften van je lichaam en helpt zwavel om het hormoon insuline aan te maken, dat zorgt voor de regulatie van je bloedsuiker. Een stabiele bloedsuikerspiegel  is goed voor je energielevel en een gezond gewicht.

De natuurlijke aminozuren methionine en cysteïne bevatten zwavel en zijn essentieel voor de aanmaak van glutathion, een antioxidant. Zwavel maakt onderdeel uit van de B-vitaminen thiamine (B1) en biotine (B8). Deze vitamines ondersteunen het energieniveau, dragen bij aan geestelijke veerkracht en zijn van belang voor het zenuwstelsel. B1 heeft tevens een gunstige invloed op het hart en B8 is goed voor de haren en de huid.

Zwavelbaden

Een natuurlijke bron van zwavel zijn zwavelbaden. Mensen maken hier vooral gebruik van om pijnklachten bij bijvoorbeeld reuma, artritis en jicht te verlichten en ontstekingen tegen te gaan. De zwavelrijke, weldadige bronnen bestaan al eeuwen.

De heilzame werking van een zwavelbad wordt ook aangewend bij andere lichamelijke ongemakken zoals zere spieren, osteoporose en huidaandoeningen. Senioren hebben minder zwavel in hun lichaam dan jongere mensen en gewrichtsklachten (pijn, stijfheid en spierontstekingen) komen veel voor. Thermenreizen zijn bij hen zeer gewild om te kuren en voor de ontspanning.

msm zwavelbaden

MSM supplementen

MSM is de biologisch beschikbare vorm van zwavel. Als je zwavel in je lichaam wilt aanvullen, kies je dus hier voor. De synthetische vorm van MSM is verkrijgbaar in poeders, tabletten en gels voor zowel inwendig als uitwending gebruik. Het wordt gebruikt voor de algehele gezondheid of specifiek om zijn pijn- en ontstekingsremmende eigenschappen of  als beautymineraal.

Ouderen kunnen een tekort aan zwavel hebben. Belangrijke lichaamsfuncties die zwavel nodig hebben, kunnen last hebben of krijgen van een tekort. Ook als je weinig van genoemde voedingsmiddelen met zwavel nuttigt, kun je extra zwavel nodig hebben in de vorm van MSM.

Een tekort aan zwavel kan zich onder andere uiten in een droge huid, broze nagels, afbrekend haar, vermoeidheid, allergieën, gewrichtspijn en weinig weerstand. Er bestaat (nog) geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van MSM door het ontbreken van voldoende wetenschappelijk bewijs.

OptiMSM®

De meest zuivere vorm van MSM is OptiMSM®. De kwaliteit ervan is ongeëvenaard. OptiMSM® wordt geproduceerd door Bergstrom Nutrition, een producent van voedingssupplementen in de Verenigde Staten. Het zuiveringsproces van OptiMSM® is uniek. De poeders zijn puur en bevatten geen hulpstoffen.

optimsm-poeder

We verkopen capsules, tabletten, poeders en gels. MSM poeder wordt het beste opgenomen. Capsules zijn makkelijk in te nemen. MSM poeder kan ook worden toegevoegd aan een warm bad. Een MSM gel kan lokaal worden aangebracht op plekken waar de pijn zit. Het wordt geadviseerd meermaals per dag de huid hiermee in te smeren.

Glucosamine en chondroïtine

MSM wordt ook verkocht in combinatie met glucosamine en chondroïtine. De drie versterken elkaars werking. Supplementen met glucosamine, chondroïtine en MSM worden vaak ingezet bij klachten aan het bewegingsapparaat. MSM zit ook in tal van huidproducten. Tevens bieden we mineralen complexen aan met daarin MSM.

NB Vanwege de wetgeving rondom supplementen kan helaas geen (volledige) informatie worden verstrekt over MSM.